جیرفت سی تی/ هلیل خاموش

اینکه دیروز کجا بوده ایم و امروز کجا هستیم مهم نیست , اما اینکه فردا کجامی رویم مهم تراست, با امید به لایتناهی برای تماشای گلهایی که فردا می رویند برخیزیم.



نویسنده : reza gilany ; ساعت ۱٢:۱٠ ‎ب.ظ روز ٥ آذر ۱۳۸۸

دعا در لغت
به معناى خواندن است ، خواه این خواندن منضم با خواستن باشد و خواه به صورت سرود و نیایش

پیامبر اکرم (ص ) فرمود: وقتى روز قیامت شود، بنده قدم بر نمى دارد، مگر اینکه به چهار سؤ ال پاسخ دهد، اول : عمرش را در چه راهى مصرف کرده است . دوم : جوانى اش را در کجا سپرى نموده است . سوم : مالش را از کجا به دست آورده و در کجا مصرف کرده است . چهارم : از دوستى و عشق ما اهلبیت

و اءن لیس ‍للانسان الا ما سعى یعنى : انسان مالک چیزى که برایش تلاش نکرده نیست

رسول خدا (ص ) فرمود: شخصى که بى عمل و کارهاى نیک دعا کند، مانند کسیست که بى چله کمان ، تیر مى اندازد

ابن سیرین مى گوید: دعا در خواب ، دلیل آن است که حاجت انسان برآورده مى شود. اگر در خواب ببیند که خود را دعا مى کرد و آمرزش مى خواست ، دلیل آن است که عاقبتش به خیر بوده و حاجتش روا مى گردد. اگر ببیند به کسى دعا مى نمود، دلیل آن است که به ظلم و فساد گرایش پیدا مى کند و امر به معروف به جا نمى آورد. اگر ببیند که مظلومى را دعا مى کرد، دلیل بر آن است که خیر و خوبى همه مردم را مى خواهد و بدى کسى را در فکر خویش نمى پروراند، و حاجت مردم همه مردم را برآورده مى کند. اگر ببیند که دعاى خاصى مى نمود، دلیل آن است که خداوند فرزندى به او عنایت خواهد کرد. اذ نادى ربه نداء خفیا.
کرمانى مى گوید: اگر مصلح و پارسا بود، خدا او را مى آمرزد و حاجتش را روا مى کند؛ و اگر مفسد بود؛ گناهش را عفو نموده و او را توبه مى دهد؛ و اگر کافر بود، اسلام به وى را کرامت مى کند

تلاش کنید، تا اینکه زمان زندگى شما در چهار چوب بخش سپرى شود:
1. بخشى براى مناجات با خدا
2. بخشى براى امرار معاش
3. بخشى براى معاشرت و آمیزش برادران و دوستان مورد اعتماد، تا عیب هایتان را به شما گوشزد نمایند و در دل با شما صمیمى باشند.
4. و بالاخره بخش دیگر وقت خود را آزاد کنید، براى لذت هاى حلال و مشروع ؛ و به وسیله ى این بخش ، براى بخش هاى سه گانه ى دیگر نیرو بگیرید.


امام على (ع ) فرمود: ساعات روز و شب گنجایش تمام نیازهاى تو را ندارد، پس آنها را در میان کار و استراحت تقسیم کن . میان خود و خداى سبحان بهترین اوقات را براى عبادت و راز و نیاز قرار داده

 شایسته است که انسان زیاد دعا کند و هرگز آن را قطع نکند؛ به چند دلیل :
1 - دعا کننده باید از هر گونه عجله و شتاب خوددارى کند، و خویشتن را در باقى ماندن و تلبث بر دعا وا دارد؛ زیرا عجله کار شیطان است .
2. دعا کننده باید بفهمد که با خدا سخن مى گوید و با حضرت حق همنشین گشته است ؛ پس قدر و ارزش آن را بداند و خود دعا را بهترین اجابت تلقى کند، و این گونه برداشت نماید که ، چون خدا به او علاقه دارد، خواسته است تا او را بیشتر بپذیرد و همنشین خود گرداند.
3. دعا خود عبادت است ، بلکه مغز عبادت مى باشد.
4. وقتى دعایت زیاد شود، صدایت در آسمان آشنا مى گردد؛ لذا هنگام نیازمندى محجوب واقع نمى شود.
5. بلایى که قرار است بر تو نازل شود و تو نمى دانى ، آن را رد مى کند.
6. وقتى دعا مى کنى ، بهره و نصیبى از دعاى پیامبر (ص ) خواهى برد؛ چون پیامبر (ص ) فرموده است :
رحم الله عبدا طلب الى الله حاجة فاءلح . یعنى : خداوند بنده یى را که از او طلب و حاجتى دارد و بر آن پافشارى مى کند، مورد رحمت خویش مى دهد.
7. گاهى خدا صدایت را دوست مى دارد؛ پس با اصرار بر دعا، اراده ى خود را به آنچه که دوست دارد، مطابق مى کند، و حتى اگر هم صدایت را دوست نداشته باشد و یا در دادن حاجت اجابت نکند، خود تکرار دعا محبت آفرین است و اجابت را به دنبال دارد.
8. گاهى به تاءخیر افتادن اجابت به خاطر آن است که بنده اصرار بر دعا داشته باشد.
9. اصرار بر دعا، محبت الهى را کسب کردن است .
10. اصرار بر دعا، نوعى تاءسى و پیروى و سرمشق گرفتن از امام است . امام صادق (ع ) مى فرماید:
و کان امیر المؤ منین (ع ) رجلا دعاء. یعنى : امیر المؤ منین مردى بسیار دعا کننده بود.

سزاوار است که انسان هنگام دعا، به زبان یا در اندیشه ى خویش مطلوب و حاجتش را معلق به شرط مصلحت سازد، وگرنه ممکن است تقاضایش ‍نابجا و زشت باشد؛ چه در این صورت احتمال مى رود که خواستار چیزى شود که مستلزم مفسده باشد.

از خوانندگان عزیز با یک صلوات التماس دعا دارم. گیلانی




واژه کلیدی :ابن سیرین و واژه کلیدی :دعا