جیرفت سی تی/ هلیل خاموش

اینکه دیروز کجا بوده ایم و امروز کجا هستیم مهم نیست , اما اینکه فردا کجامی رویم مهم تراست, با امید به لایتناهی برای تماشای گلهایی که فردا می رویند برخیزیم.



نویسنده : reza gilany ; ساعت ۱٢:٢٢ ‎ب.ظ روز ۱۳ دی ۱۳٩۳

قابل توجه درویش نژادمدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان:

در اخبار خوانده بودم که یارانه مطبوعات با توجه به عملکرد آنان در زمینه اطلاع رسانی با محوریت اخبار تولیدی، مبارزه با شبیخون یا همان تهاجم فرهنگی پرداخت می شود.

 بدون هرگونه مقدمه ای برویم سر اصل مطلب:

عده ای از کارگران فولاد  جنوب مستقر در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس برای رساندن صدای خود به گوش مسوولان استان به استانداری مراجعه کرده بودند که تعداد آنان ( روز اول) به حدود 70نفر می رسید.

در دست یکی از نمایندگان آنان کاغذی مملو از شماره تلفن رسانه های همگانی بود، اعلام داشتند با صدف، مرجان و گامرون تماس گرفته ایم که جواب دادند ما اخبارمان را از جاهای دیگر می گیریم و خبرنگار نداریم که بفرستیم.

وی ادامه داد: بایکی از خبرنگاران مشهور استان که در یکی از خبرگزاری های مدعی اطلاع رسانی و شفاف سازی مسائل که در چند جای دیگر نیز دستی به آتش دارد تماس گرفتیم که بلکه او بیاید و مشکلات کارگران فولاد جنوب را منعکس کند که نامبرده نیز گفت: بندر نیستم به دیگران بگویید.

  این منبع که بعنوان نماینده نزدیک به 200کارگر شاغل در فولاد جنوب صحبت می کرد اظهار داشت: با دو روزنامه صبح ساحل و دریا تماس تلفنی گرفتم که آنان نیز با صراحت گفتند: خبرنگار نداریم که بفرستیم.

راستی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان که در راس آن یک ایثارگر هشت سال دفاع مقدس قرار دارد می پرسم که آیا تجمع اعتراض آمیز عده ای از کارگران کارخانه فولاد جنوب ارزش پوشش خبری ندارد که کارکنان آنها اینگونه برخورد می کنند.

از طرفی این عده طی سه روز با حمل پلاکاردهایی تحت عنوان مسوولان به داد ما برسید و ... مقابل استانداری ( داخل پیاده رو) ایستاده و نمایندگان آنان نیز با مسوولان استانداری صحبت کردند اما متاسفانه یک کلمه خبر در مطبوعات مدعی حقوق مردم چاپ نشد طوریکه گویی همه آنها دست به دست همه داده اند تا کارگر ....

بگذریم :

می گفت دلمان خون است از اخبار تکراری هفته نامه ها و به اصطلاح روزنامه هایی که هشت صفحه به اخبار تکراری مجلس آن هم به نقل از نمایندگان این استان می پردازند و یا روزنامه منطقه ای دیگری که با چاپ بیلبورد و نصب آنها در پلهای هوایی سعی در معرفی بیشتر خود دارد.

ندای هرمزگان نیز با توجه به نسیم خوب دریا که هر صبح از روی ساحل می وزد فعالیت و اخبار گزینشی چاپ می کند.

خبرگزاری ها نیز تکلیف شان روشن است ؛ آن یکی مربوط به سازمان تبلیغاتی است، دیگری مربوط سپاه و آن یکی هم به دانشجویان تعلق دارد.

 ایرنا نیز خودرا با سابقه ای 80ساله متعلق به حکومت می داند و ..؟

آیا اعتراض آرام از سوی کارگران برای احقاق حق شان آن هم با در دست داشتن پارچه نوشته اعتراضی خبرنیست و باید حتما در جمهوری اسلامی خیابانها را می بستند و یا اینکه اتفاق دیگری می افتاد و آن وقت نیز پای رسانه های ضد انقلاب وسط کشیده می شد و شما نیز اخبار سوخته را با توجه به احوالات اطرافیان گزینش می کردید و می بردید و می زدید و ...!!!.

به راستی جای جریده ای برای انعکاس اخبار اقتصادی و کارگری در هرمزگان که بعنوان دروازه تجارت ایران شهرت پیدا کرده بسیار خالی است.

البته همان بهتر که اینطور نیست زیرا آن وقت می شد سخنگوی کارفرمایان و مدیران کارخانه هایی که پول به حلقوم آنها می ریختند تا صدای مظلومیت و دادخواهی کارگران را نشنوند و ننویسند.

بعنوان یکی از 300 کارگر فولاد جنوب که 6ماه حقوق نگرفته و 16ماه حق بیمه اش پرداخت نشده و چندین ماه نیز حقوق معوق از سالهای گذشته دارد حتی عیدی و پاداش و دستش از همه جا جز خدا کوتاه است از رسانه های گروهی هرمزگان و در راس آنها اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان می خواهیم که به اندازه طول و عرض جغرافیایی وجدان یا همان وجدان کاری و به اندازه یکی از صفرهای یارانه دریافتی نشریات به داد دل کارگربرسید که هیچ نقطه ای ندارد و ک ا ر گ ر .

راستی تا یادم نرفته یادآوری کنم اگر می خواستند یا می خواستید یکی از نمایندگان را همچون "دیرباز" کله پا کنید، با چه قشونی وارد عمل می شدید. یادم هست جمعیت تکراری 50نفر در اخبار استانی به خصوص از طریق رسانه های رسمی چند هزارنفر اعلام می شد و هر روز گزارشگران خود به دلیل قلت جمعیت به شعاربده و چماقدار تبدیل شده بودند.

یا اگر می خواستند ... اصلا بگذریم در حق همه دعا می کنیم که دم شما گرم . خانه هایتان بیشتر باد، وامهایتان وام تر و نه گفتن هایتان به ما پرتکرارترباشد. زیرا ما هم خدایی داریم که آفریننده خلق است و ما مخلوقی مفلوک بیش نیستیم.

این مطلب یا بهتر بگویم دست نوشته طنزآلود را یکی از کارگران معترض تحویل ما داد و ما نیز به پاس احترامی که برای ایثارگران و کارگران قلبا قائل هستیم بدون هر گونه دخل و تصرفی چاپ کردیم. باشد که خداوند متعال در روز قیامت دستگیر همه ما باشد.

 




واژه کلیدی :فولاد جنوب و واژه کلیدی :صبح ساحل و واژه کلیدی :دریا و واژه کلیدی :صدف و مرجان




نویسنده : reza gilany ; ساعت ۳:٢۸ ‎ب.ظ روز ۱٢ دی ۱۳٩۳

آقای زادسر جیرفتی سلام.

از زمانی که  شما را در مغازه حاجی علی محلاتی بعنوان شاگرد کتابفروشی دیدم تا دوران به آتش کشیده شدن فرمانداری جیرفت و حضور اختلاف افکنانه در جبهه های جنگ و مسائل شما را در خصوص بعضی از فرماندهان به خصوص سردار شهید علی بینا و سیرفر و مسائلی که بعد از آن اتفاق افتاد که خود باید در محضر الله در روز قیامت پاسخگوی کردارو رفتارت باشی.

 تا امروز که می بینم  بر بال بعضی از سخنان .. سوار می شوید و آنچنان داد سخن می دهید که گوی اسد آباد قبل از شما مخروبه ای بیش نبوده است.و ساکنان آن در میان زباله ها و فاضلابهای گندیده زندگی می کرده اند و .. شما آن هم بدون هرگونه پشتوانه مالی فرشته نجات آنان شدید. اگر اینطور بوده که بنده به شما افتخار می کنم در غیر این صورت باید بگویم که از ادامه جیرفتی چسبیده به فامیلت بسیار ناراحت شدم زیرا نمی دانم که اسدآبادی ها چه قضاوتی نسبت به مردم جیرفت پیدا کرده اند که درهر صورت به خدای متعال پناه می برم .

در بخشی از نامه ها و نوشته ها بیان داشته اید :

با خود فکر کردم که بنده در این مسؤولیت خطیر و آن‌هم بعد از 12 سال نمایندگی در مجلس شورای اسلامی چه وظیفه‌ای دارم. زیرا تا کنون شغل بنده صرفاً سیاسی اجتماعی و قانون‌گذاری بوده است و اینک به برکت توجه خاص مقام منیع ولایت، شغلی معنوی و مادی، سیاسی و عبادی، آن‌هم از قبل حضرت امام خامنه‌ای روحی فداه که بانی اصلی بودند، نصیبم شده است. حالا باید چکار بکنم.

و بعد با ذکر خاطره ای از حضرت ایت الله العظمی خامنه ای که جانم فدای راه او که همان ادامه راه انبیا و اولیا خداست باشد بیان داشته اید:

بلی؛ زادسرجیرفتی در پاسخ به این پرسش مهم، به یاد آورد که در دیدار خصوصی حضرت امام خامنه‌ای مدظله‌العالی با ائمه‌ی جمعه استان گیلان، به همراه مرحوم آیت الله نوربخش، حضور داشتند، که معظم‌له در پاسخ به گزارش دقیق و آمار رسمی مرحوم نوربخش فرمودند. سخنی حکیمانه بدین مضمون: «امروز دیگر زمان قبل از انقلاب اسلامی نیست که روحانیت فقط با مسأله گویی بتواند دین مردم را حفظ کند. امروز آن روحانی می‌تواند حافظ دین مردم باشد، که برای عمران دنیای مردم هم تلاش بکند.» این نظر مقام معظم رهبری مرا برآن داشت که برای زدودن آثار فقر فرهنگی و خرابی عمرانی منطقه که با مطالعه، دقت و بازدید بر آن‌ها وقوف پیدا کرده بودم، آستین همت را بالا بزنم که چنین نیز کردم. و در اولین اقدام پیام ذیل را در سطح شهر منتشر کردم:

سپس پیامی مکتوب را در قالب اعلامیه در سطح شهر اسد آباد که یادگار سرداران و شهیدان سرافرازی است که از جان خود گذشتند تا نظام جمهوری اسلامی برای ایندگان بماند پخش کرده اید و برای نماز جمعه ، دعای توسل و کمیل  بعنوان یک تعهد  ساعت مشخص کرده اید که ....!! چه بشود.

  از مردم نمی گویم که بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) ازآنان بسیار گفته و حضرت آقا نیز بیانات زیبایی به قشنگی مردمی که او را دوست دارند بیان داشته است.

برادر من چرا این همه هیاهو و جار و جنجال به پا کرده اید و بعد از گذشت سالها مجددا به یاد افتاده اید که ......!

خسته شده ایم از بس که سخنان اینچنینی و بیهوده از شما و امثال جنابعالی شنیده ایم  شمارا به سطور یه یادگار نوشته شده از سوی رهبر معظم انقلاب (حضرت ایت الله خامنه ای مد ظله العالی) بر کتاب خاطرات یک طلبه سوگند می دهم راه خودتان را بروید و این همه از این و آن مایه نگذارید .

زمانی یار و رفیق همه جایی سید حسین مرعشی (که خدایش حفظش کند از جمیع بلیات) هستی و روزی دیگر دم او را با دستمال کاغذی می گیری و از جیرفت پرتش می کنی!!

بگذریم که درد دل زیاد است .

از جیرفت سی تی خواسته ام که این مطلب را منعکس کند اما بسیاری از سطور آنرا به دلیل برخی نگرانی ها حذف کرد و قبول کرد که مابقی آنرا به صفحات اینترنتی بسپارد باشد تا خداوند رحمان و رحیم یار و مددکار همه ما باشد.

رزمنده هشت سال دفاع مقدس و کشاورز امروز:محمد رضا عالمی (رنج دیده)

اگر حق هستید که مطمئن باش خداوند به شماکمک خواهد کرد و نماینده مردم می شوی و مردم نگون بخت و شوریده حال عنبرآباد، ساردوئیه و دلفارد و جبالبارز و بلوک این دفعه نیز همچون سه دوره به جنابعالی رای خواهند داد و شما شهر و مصلایی به زیبایی اسدآباد برای آنان خواهی ساخت.

 




واژه کلیدی :زادسرجیرفتی و واژه کلیدی :اسدآباد و واژه کلیدی :سردار شهید علی بینا و واژه کلیدی :شهید سیرفر




نویسنده : reza gilany ; ساعت ٢:٤٩ ‎ب.ظ روز ۱٢ دی ۱۳٩۳

مروت و جوانمردی از نگاه امیر مومنان / جوانمرد اگر به دولت برسد، خصال نیک اش آشکار می شود

هفده شوال روزی است که حضرت علی که درود خدا بر او باد، با عمروبن عبدود پهلوان معروف عرب مبارزه ای جوانمردانه کرد و او را شکست داد و پرچم اسلام را سر بلند کرد.

در این جنگ حضرت علی که درود خدا بر او باد، پس از شکست دادن عمرو بن عبدود به طرف او رفت تا سرش را از بدنش جدا کند که عمرو آب دهان خود را به صورت ایشان انداخت؛ حضرت از جای خود برخاست و مقداری در میدان جنگ قدم زد سپس به سمت او رفت، عمرو علت این کار را جویا شد حضرت گفت: آن لحظه که آب دهانت را به صورت من انداختی غضب و خشم من را گرفت، نمی خواستم تو را در این حالت بکشم؛ مقداری قدم زدم تا آرام شوم. به دلیل این پهلوانی و جوانمردی این روز را به عنوان روز "فرهنگ پهلوانی" نامیده اند.

به این مناسبت نگاه امیرمومنان علی که درود خدا بر او باد را درباره مروت و جوانمردی مرور می کنیم. گلچین خبرآنلاین از احادیث نقل شده را در ادامه می خوانید.

جوانمردی چند گونه است:

* جوانمردی چهار گونه است: فروتنی هنگام فرمانروایی و حکومت، گذشت هنگام قدرت، خیرخواهی هنگام دشمنی و بخشش بدون منت گذاری. «السعادة الابدّیة»

*جوانمردی، نامی است جامع همه فضیلت ها و خوبی ها. «تصنیف غرر الحکم»

 * جوانمرد اگر به دولت برسد، خصال نیک اش آشکار گردد، و فرومایه اگر به دولت رسد، بدی ها و عیوبش آشکار گردد. «تصنیف غرر الحکم»

 * جوانمرد با گذشت کسی است که مال را فدای آبروی خود می کند و فرومایه آبروی خود را فدای مال کند. «تصنیف غرر الحکم»*جوانمردی هر کس، به قدر عقل و اندیشه اوست. «تصنیف غرر الحکم»

 * نهایت جوانمردی، آن است که در پنهان، کاری نکنی که آشکارا از انجام آن پروا داری. «میزان الحکمه»

 * آئین جوانمردی به تحمل کردن لغزش های برادران و رسیدگی خوب به همسایگان است. «تصنیف غرر الحکم»

  * جوانمردی آدمی کامل نمی شود مگر هنگامی که: 1) در دین خود تفقه و کوشش کند، 2) در زندگی خود، میانه روی پیشه کند، 3) اگر مصیبتی بر وی وارد آمد، صبر کند، 4) و اگر برادرانش را در سختی ببیند، عذاب بکشد. «بحار الانوار»

 * امتیاز آدمی به عقل اوست و زیبایی او به جوانمردی اش. «تصنیف غرر الحکم»

 *جوانمردی، انسان را از هر گونه پستی باز می دارد. «میزان الحکمه»

 * چند چیز بر مروّت آدمی دلالت می کند: تلاش در رواج کارهای خوب، نیکوکاری، منت ننهادن. «میزان الحکمه»

 * جوانمردی عبارت است از پرهیز از آنچه که آدمی را زشت می کند و به دست آوردن آنچه که آدمی را زینت می دهد. «تصنیف غرر الحکم»

 * جوانمردی دو گونه است: جوانمردی در حضر و جوانمردی در سفر. اما جوانمردی در حضر، تلاوت قرآن و حضور در مساجد و همراهی اهل خیر و دقت در فقه است و اما جوانمردی در سفر، بخشش از توشه سفر و شوخی کردن در غیر آنچه خدا را به خشم می آورد و کاستن از اختلاف نظر با همسفرت و غیبت نکردن از همسفران هنگامی که از آنان جدا شدی. «بحار الانوار» *

جوانمردی، عمل کردن به وعده است. «تصنیف غرر الحکم»

 * سه چیز است که عین جوانمردی است: بخشش در حال تنگدستی، تحمل و صبوری بدون آن که انسان زیر بار ذلت برود و خود داری از خواهش و درخواست. «تصنیف غرر الحکم»

 * کسی که حقوق دوستان خود را مراعات نکند، و با دشمنان خود با انصاف رفتار نکند، مردانگی ندارد. «تصنیف غرر الحکم»

 * مردانگی و جوانمردی با بُخل جمع نمی شود. «میزان الحکمه»

فتوّت و جوانمردی

  مردانگی و جوانمردی، از خصلت های ارزشمندی است که انسان را به «اصول انسانی»، «شرافت»، «تعهّد و پیمان» و رعایت حال درماندگان پای بند می سازد. کسی که به حق وفادار بماند و از پستی و ستم گریزان باشد، از ضعیفان پشتیبانی کند، از خیانت و نیرنگ دوری گزیند، و به ظلم و حقارت و دنائت تن ندهد، اهل گذشت و ایثار و فداکاری باشد، «جوانمرد» است. «فتی» به جوانمرد گفته می شود و فتوّت، همان مردانگی است.

در فرهنگ دینی، «فتوّت» به نوعی بذل و بخشش، نیکی به دیگران، گشاده رویی، عفاف و خویشتن داری، پرهیز از آزار دیگران، و دوری از دنائت و پستی تفسیر شده است.

حضرت علی علیه السلام فرموده است: «نظام فتوت و جوانمردی، تحمل لغزش های برادران و رسیدگی شایسته به همسایگان است.»(غررالحکم)

 قرآن کریم از جوانان یکتاپرستی که در دوران حاکمیّت دقیانوس، از ظلم و شرک او گریختند و به غار پناه بردند (اصحاب کهف) با تعبیر «فتیه» (جوانمردان) یاد می کند.

 در فرهنگ گذشته، به معنای عیّاری به کار می رفته که جنبة اجتماعی داشته و عیّاران گروهی بودند که به خنجر و سلاح مجهز بودند و از دیگران مال می گرفتند و از محلی به محلی می رفتند، در عین حال، جانب مردانگی و بلند نظری را نگه می داشتند و گاهی دفاع یک قسمت از شهر یا محله به عهدة آنان بود.

به اهل محلّ دروغ نمی گفتند، تجاوز نمی کردند، اهل خیانت نبودند و به صفاتی همچون بخشش، آزادگی، شجاعت، مهمان نوازی، بزرگ منشی و وفای به عهد آراسته بودند. اینان برای خود آداب و عادات و فرهنگ خاصّی داشتند.

جمله معروف لا فتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار هیچ جوانمردی جز علی نیست ، حکایت از مردانگی والای حضرت که تا به امروز شهره ی عام و خاص شده می باشد.

جوان مرد باشی دوگیتی

  دو گیتی بود بر جوانمرد راست

 جوانمرد اگر راست خواهی ولی است                 

کرم پیشه شاه مردان علی است

 عمل مسلم بن عقیل، در خانة هانی مبنی بر ترور نکردن ابن زیاد،در حالی که به راحتی می توانست از پشت به او حمله کند و او را بکشد، را نیز می توان از جوانمردی مسلم دانست.

 هانی هم به نوبة خود جوانمرد بود. وقتی او را به اتّهام پنهان کردن مسلم در خانه اش دستگیر کرده به دارالاماره بردند، ابن زیاد از او می خواست که مسلم را تحویل دهد. اما هانی این را نامردی می دانست، در پاسخ به آنان گفت:

«به خدا قسم هرگز او را نخواهم آورد. آیا مهمان خودم را بیاورم و تحویل بدهم که او را بکشی؟ به خدا قسم سوگند اگر تنهای تنها و بدون یاور هم باشم او را تحویل نخواهم داد، تا در راه او کشته شوم!»(وقعه الطف،ص119)

 در مسیر راه کوفه، وقتی امام حسین علیه السلام با سپاه حرّ برخورد کرد و آنان راه را بر کاروان حسینی بستند، زهیر بن قین به امام پیشنهاد کرد که اینان گروهی اندکند و ما می توانیم آنان را از بین ببریم و جنگ با اینها آسان تر از نبرد با گروه هایی است که بعدا می آیند. امام فرمود: «ما کنت لابدأهم بالقتال»، من شروع به جنگ نمی کنم. (ارشاد،شیخ مفید،ج2،ص82) این یک گوشه از مردانگی امام حسین علیه السلام است.

صحنة دیگر، آب دادن به سپاه تشنة حرّ بود که از راه رسیده بودند. سیّدالشهداء علیه السلام دستور داد همه آن لشکر هزار نفری را حتّی اسب هایشان را سیراب کنند! یکی از آنان که دیرتر رسیده و تشنه تر و بی رمق تر بود، امام به دست خود او و اسبش را سیراب کرد.(حیاه الامام الحسین،ج3،ص74)

  روز عاشورا، وقتی حرّ، وقتی تصمیم گرفت به یاران امام بپیوندد، توبه کنان نزد امام آمد. امیدی نداشت که امام از گذشتة او بگذرد، ولی جوانمردی امام او را پذیرا شد و توبه اش قبول گشت.(اعیان الشیعه،ج1،ص603)

  مردانگی و وفای اباالفضل نیز در کنار نهر علقمه جلوه کرد. وقتی تشنه کام وارد فرات شد و خواست آب بنوشد با یادآوری عطش برادر و کودکان خیمه ها، آب ننوشید و لب تشنه از شریعة فرات بیرون آمد.(موسوعه کلمات الامام الحسین،ص472)

 زندگی و مرگ و پیکار و شهادت حسین بن علی علیه السلام همه مردانه بود و از روی کرامت و بزرگواری. در زیارتنامۀ آن حضرت آمده است که: «کریمانه جنگید و مظلومانه به شهادت رسید.»(مفاتیح الجنان،اعمال حرم مطهر امام الحسین،عمل چهارم)

وقتی شمر برای حضرت اباالفضل امان نامه آورد، وی امان او را ردّ کرد و شمر را لعنت نمود و فرمود: برای ما امان نامه می آوری در حالی که پسر پیامبر، امان و امنیّت ندارد؟!(وقعه الطف،ص190)

 پای بندی عاشوراییان به اصول انسانی و حمایت از مظلوم و بی تفاوت نبودن در برابر جنایت و ستم و یاری رساندن به بی پناهان، از آنان چهره هایی درخشان و ماندگار پدید آورده است که در نسل های بعد هم دلیران و آزادگان، رسم جوانمردی را از آنان آموختند.

تو در مقام فتوت کم از درخت مباش که سنگ می خورد و بار بر زمین ریزد...

 جوانمردی از کارها بهتر است                      

جوانمردی از خوی پیغمبر است

 جوانمردی و راستی پیشه کن                              

همه نیکویی اندر اندیشه کن      

التماس دعا فراوان ؛ رضا گیلانی کمترین بنده خدا




واژه کلیدی :مروت و جوانمردی و واژه کلیدی :رضا گیلانی و واژه کلیدی :حضرت علی(ع) و واژه کلیدی :غرر المحکم