جیرفت سی تی/ هلیل خاموش

اینکه دیروز کجا بوده ایم و امروز کجا هستیم مهم نیست , اما اینکه فردا کجامی رویم مهم تراست, با امید به لایتناهی برای تماشای گلهایی که فردا می رویند برخیزیم.



نویسنده : reza gilany ; ساعت ۱٢:۱۳ ‎ب.ظ روز ٢۸ اسفند ۱۳۸٧

403579 زمان مخابره: 28/12/1387 - 1:36:1 GMT: 3/17/2009 10:06:01 ب.ظ
رییس مجمع عمومی سازمان ملل: احمدی نژاد در ایران بسیار پرطرفدار است
 رییس مجمع عمومی سازمان ملل می گوید تصویری که آمریکا از ایران و رییس جمهوری این کشور در رسانه های غربی ارائه می دهد, متضاد با واقعیت ها است.
"میگوئل دسکوتو بروکمان" که در ماههای اخیر بخاطر بیان مواضع مستقل خود , توسط اسرائیلی ها بارها تهدید به ترور شده , روز سه شنبه دستاوردهای سفرش به سوریه , فنلاند, چین, بحرین, سوئیس و ایران را تشریح کرد.
وی گفت:دولت آمریکا پیوسته کوشیده تا مخالفان سیاستهای خود را در عرصه جهانی دیو نشان دهد اما در عوض دیکتاتورها و دوستانش را به عنوان افرادی خوب به مردمش معرفی کند.برای مثال مارکوس و پینوشه که حتی آمریکا در آن زمان یکی از مقامات خود را فرستاد تا از پینوشه به خاطر خدماتش قدردانی کند.
وی افزود: من برای شرکت در دهمین اجلاس سازمان همکاریهای اقتصادی (اکو) به تهران دعوت شده بودم .
"تصاویری که برایمان در آمریکا مجسم کرده اند با واقعیت بسیار مغایرت دارد<در اینجا شخصیتها برعکس جلوه داده می شوند که نمونه آن محمود احمدی نژاد رییس جمهوری ایران است. ما در اینجا مطالب ناخوشایندی را در ارتباط با احمدی نژاد می شنویم و با خود می گوییم چرا آنان این چنین صحبت می کنند".
وی افزود: ما در غرب با دیگران مانند مردم قرون وسطی رفتار می کنیم.
رییس مجمع عمومی سازمان ملل اظهارداشت:در نشست اکو تمام کشورهای همسایه ایران, برای آن کشور احترام بسیاری قائل بودند,شناختی که همه از ایران دارند برگرفته شده از کمکهای همیشه مثبت اش می باشد.
"برای مثال ایران میزبان سه میلیون و 500 هزار پناهنده افغانی بوده و برای آنان مکانهای خاصی را ترتیب داده است.
پناهندگان افغانی به طور قانونی و یا حتی غیر قانونی در ایران اقامت دارند و ایران بر طبق نظریه اسلامی که باید با خارجیان به خوبی رفتار کرد, اجازه کار و زندگی داده و آنان به کارهای گوناگون اشتغال دارند که این امر بسیار عالی است".
بروکمن گفت : اما ما در عوض چیزهایی که در اینجا مشاهده می کنیم مخالف مطالبی است که تبلیغ می شود.
وی افزود:عده ای می گویند چون من در ارتباط با بعضی از مسائل قاطع صحبت می کنم پس فرق قائل می شوم ولی من می گویم اگر برادر خونی خودم نیز مرتکب اشتباهی شود باید آنرا گوشزد کنم.
این مقام ارشد سازمان ملل اظهارداشت:برنامه اصلی من انجام به وظایفم به عنوان رییس مجمع عمومی سازمان ملل می باشد.
وی گفت:در حال حاضر ما در برهه زمانی مهمی به سر می بریم. برای آمریکا جهان اهمیت دارد و برای جهان نیز آمریکا به دلیل نفوذی که در دنیا دارد از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.
رییس مجمع عمومی سازمان ملل افزود:ما در غرب بدون هیچگونه تاملی وارد مسائلی می شویم که درک درستی از آنها نداریم و بدتر آنکه حاضر نیستیم و نمی خواهیم تا آن مسائل را فهمیده و درک کنیم".
بروکمن تاکید کرد: حتما این مطلب را شنیده اید که در غرب اول شلیک می کنند و بعد دنبال این می روند که به چه چیزی شلیک کرده اند و می گویند نمی دانیم آن چیزی که مورد هدف قرار داده ایم انسان بوده یا گوزن . روش غرب برای حل مشکلات جهانی نیز همین گونه است, البته اگر مایل باشند تا مسئله ای را حل کنند!
رییس مجمع عمومی سازمان ملل گفت: اولین کسی که حوادث دارفور را نسل کشی نامید جرج بوش بود و حال می توانید تصور کنید که آلکاپون با اداره پلیس تماس بگیرد و بگوید من یک شیشه شیر را از فروشگاه دزدیده ام!
وی درباره ضرورت بازپرداخت بدهی های سنگین آمریکا به سازمان ملل نیز که در هفته گذشته از سوی دبیر کل مورد تاکید قرار گرفت , اظهارداشت امیدوارم که همکاریهای بهتری را از آمریکا مشاهده کنیم,آمریکا یکی از اعضا سازمان ملل است و اصلا معنای عضویت یعنی چه؟ یعنی اینکه به مسئولیتهایی که وجود دارد اهمیت داده شده و به آنان احترام گذاشته شود, این مطالب طبق منشور سازمان ملل است.
رییس مجمع عمومی سازمان ملل اظهارداشت اما آیا آمریکا از این امر پیروی می کند؟ آمریکا برای سازمان ملل زبان درازی می کندمثلا در شورای امنیت می گوید یا باید با ما برای حمله همراه شوید و یا اینکه علیه ما هستید و باید منزوی شوید.
بروکمن تصریح کرد:پیشگیری از جنگ یکی از اصلی ترین اصول منشور سازمان ملل است و باید از جنگ جلوگیری شود نه اینکه برخی کشورها جنگ را ترغیب کنند.
وی افزود: آمریکا فکر می کند گوی بلورینی را دارد که در آن آینده کشورها و نیات آنها را می بیند اما حتی آیا به دلیل اینکه کشوری در آینده شاید اعمالی را انجام دهد باید به آن کشور حمله کرد؟
رییس مجمع عمومی سازمان ملل گفت:سازمان ملل به آمریکا نیاز دارد ولی به آمریکایی که با سازمان ملل و نه علیه آن باشد. آمریکا موظف و متعهد به داشتن مذاکرات چند جانبه و احترام گذاردن به تمام اعضا ی دیگر سازمان ملل می باشد.
در این نشست کوتاه خبری از وی سوال شد طی هفت ماهی که از ریاست شما در مجمع عمومی می گذرد چه مطالبی آموخته اید؟
دسکوتو بروکمن تصریح کرد, بزرگترین مطلبی که طی این هفت ماه فراگرفته ام این است که دنیا به سازمان ملل نیاز دارد ولی به سازمان "ملل متحد" نیاز دارد نه سازمانی که موضع گیری می کند و این به معنای داشتن تعهد به برقراری صلح, قطعنامه های ضد خشونت و همچنین داشتن تعهد به منشور سازمان ملل می باشد.
این مطلب را نیز دریافته ام که بزرگترین تهدید این است که بخواهند از خشونت به منظور رفع مشکل و راه حل استفاده کنند.
""وقتی به عده ای می گوییم گفتگو کنند, پاسخ می دهند "خیر" چون بسیار متعصب هستند. آنان می گویند ما با کشورهای وحشی وارد گفتگو نمی شویم و این رویه ای است که باید از میان برداشته شود"".
یک خبرنگار اسرائیلی از بروکمن سئوال کرد"احمدی نژاد گفته است یکی از اعضای سازمان ملل باید از روی صحنه جغرافیا محو شود. آیا این مطلب طبق منشور سازمان ملل است؟"
رییس مجمع عمومی سازمان ملل گفت:من این مطلب را نشنیده ام اما اگر وی چنین چیزی گفته باشد لحظه ای بوده و این نکته را توجه داشته باشید که میان عنوان کردن و عمل کردن تفاوت وجود دارد.بعضی ها بدون گفتن حرفی, دست به همان اعمال می زنند و به عبارتی عمل می کنند که این امر بسیار بدتر است و توجه داشته باشید که کلمات آنچنانی , کسی را نمی کشد.
از وی سوال شد فکر می کنید با این تعاریفی که از احمدی نژاد رییس جمهوری ایران کردید, آیا به او کمک نکردید که بار دیگر در انتخابات پیروز شود؟
دسکوتو تصریح کرد:به این مطلب فکر نکرده بودم ولی احمدی نژاد در ایران بسیار پر طرفدار است و من هم در جایگاهی نیستم که از کسی حمایت کنم . این ملتها هستند که باید از روسای خود پشتیبانی کنند
  به راستی که دکتر احمدی نژاد قهرمان و پرچمدار مبارزه با استکبار جهانی است، آمریکایی که برای رسیدن به اهداف خودش بدها را خوب و خوبها را بد و زشت معرفی می کند و از طریق رسانه های صهیونیستی لحظه ای از بمباران اطلاعاتی ملتهای دنیا و به خصوص مردم آمریکا دست برنمی دارد.
  امروز شاهد هستیم که انقلاب اسلامی ایران تحت بدترین و شدیدترین تبلیغات استکبار قرار گرفته طوریکه دهها ایستگاه رادیویی و تلویزیونی با پخش برنامه های فارسی سعی دارند افکار عمومی را در کشور ایران منحرف و افراد بی تفاوتی بار بیاورند که در مقابل حفاظت از آرمانهای والای این نظام هیچگونه واکنشی نشان ندهند.
   اما همه ما می گوییم که خدایا خانواده شهدا را دشمن شاد نکن.
  اللهم ارزقنا شهادت فی سبیل الله . تا ظلم و ستم است مبارزه نیز است و تا مبارزه وجود دارد شهادت و جانبازی نیز خواهد بود.
 امروز با دهه ششم هجری قمری هیچ تفاوتی ندارد زیرا در آن زمان معاویه در یکی از ملاقاتهایش با حضرت امام حسن(ع) گفته بود: از اینکه نام پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) هر روز هفت مرتبه از مناره ها ی مساجد پخش می شود ناراحت است و می خواهد کاری کند که این صدا محو شود و بجای آن از معاویه نام برده شود. این سخن را هنگامی که امام حسین از کاخ معاویه (درزمان صلح) برگشته بود با برادرش حضرت امام حسین(ع) در میان گذاشت. هر چند که با پیش بینی ائمه معصومین و کمک خداوند، معاویه و فرزند او یزید به این نیت پلید نرسیدند اما با تبلیغاتی که به راه انداختند توانستند تا حدودی نسبت به بی تفاوت کردن مردم نسبت به عترت پیامبر موفق شوند . و امروز تاریخ در حال تکرار شدن است زیرا آمریکا و دوستانش سعی دارند با تبلیغاتی که می کنند نسبت به بی تفاوت کردن مردم ایران تلاش بیشتری کنند تا از طریق فریب خوردگان داخلی نسبت به تضعیف انقلاب اسلامی همت گمارند و در آخر .....! ا ما این دعای مردم  مستجاب خواهد شد: خدایا به حق اولیاء درگاهت سوگند می دهیم و به حق اصحاب یمینت و به حقیقت قسمت می دهیم که نگذار خانواده شهدا دشمن شاد شوند.
 و از خداوند می خواهیم افرادی را که در هر پست و مسوولیتی هستند که آگاهانه و یا از روی نا اگاهی با کارهایی که می کنند قصد ضربه زدن به این نظام را دارند خدایا دست آنان را  ارشاد و اگر قابل ارشاد نیستند بمیران ، ملت ایران ملتی صلح طلب است و تاریخ نشان داه که هیچگاه به خاک دیگران به چشم طمع نگاه نکرده و زیر بار زور و ظلم نیز نرفته است. امروز نیز آزادمردان این سرزمین کهن نخواهند گذاشت که بار دیگر آمریکا بر این کشور دست اندازی کند و برای آنان تصمیم بگیرد. بلکه فرزندان آرش کمانگیر خود پیکان در کمان می گذارند و در فضای آبی آسمان رها می کنند و فریاد برمی آورند که ای آزادی دوستت داریم، استقلال بدست آمده با خون شهدا ی عزیز این سرزمین را نخواهیم فروخت و از آن با خون خود و با زنده نگه داشتن فرهنگ جهاد و شهادت حفاظت خواهیم کرد. هشت سال دفاع مقدس مردم ایران با دست خالی در مقابل تانکهای تی ٧٢ ضد گلوله و میگهای پیش رفته روسی و موشکهای ساخت فرانسه و اطلاعات آواکسهای آمریکایی مستقر در فرانسه و میلیاردها دلار کمکهای اهدایی حاشیه نشینان عرب خلیج فارس گویای این ادعای ما است که هیچگاه زیر بار ننگ و ذلت نخواهیم رفت حتی اگر به کشته شدن هزاران نفر از بهترین نوجوانان و جوانان این مرز و بوم با بمبهای شیمیایی منجر شود. به پیروی از سیدالشهدا حضرت امام حسین (ع) و یاران با وفایش بر سر وعده خود که همان ادامه راه شهدا است ایستاده ایم . اما آن عده از سوء استفاده کنندگان نیز بدانند که روزی نه چندان دور دست های آنها رو خواهد شد و ملت ایران آنان را به سزای اعمال ننگین خود خواهند رساند. درخت تنومند جمهوری اسلامی ایران با خون هزاران هزار شهیدو جانبازی آبیاری شده که هنوز میلیونها نفر هستند که نخواهند گذاشت این درخت افسرده شود. این سخنان رییس مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشان از صداقت و درست کرداری مردم ایران دارد. مردمی که بر سر ارزشهای خود و نظام جمهوری اسلامی با هیچکس تعارف و معامله ای ندارند و نخواهند داشت. با همه دوست هستند و اگر به آنها بی احترامی بشود پاسخی قاطع به آنان خواهند داد.



واژه کلیدی :امام حسین(ع) و واژه کلیدی :شهید و واژه کلیدی :آرش و واژه کلیدی :امپریالیسم




نویسنده : reza gilany ; ساعت ۱٢:۱۱ ‎ب.ظ روز ٢۸ اسفند ۱۳۸٧








نویسنده : reza gilany ; ساعت ٤:٢۱ ‎ب.ظ روز ٢۱ اسفند ۱۳۸٧

موزه بریتانیا در شهر لندن از روز پنج شنبه نوزدهم فوریه تا اواسط ماه ژوئن نمایشگاهی از آثار دوران صفوی با عنوان "شاه عباس، بازسازی ایران" برگزار می کند.


این نمایشگاه از این جهت مورد اهمیت است که شاید اولین بار باشد نمایشگاهی با این ابعاد روی آثار و اتفاقات دوران صفوی و به ویژه یکی از شاهان ایران تمرکز کرده است.

شاه عباس نامدارترین شاه دوران صفوی است که بیش از 42 سال در ایران حکومت کرد.


او به معماری، موسیقی، نقاشی و شعر علاقه داشت و میدان نقش جهان، عالی قاپو، بخش هایی از عمارت چهل ستون، چهار باغ و پل های زاینده رود از آثار به جا مانده از دوران وی هستند.


تشیع دوازده امامی که در زمان شاه اسماعیل صفوی آغاز شده بود در دوره شاه عباس تثبیت و تحکیم شد.


وستا کرتیس، یکی از کارشناسان و مسئول سکه های ایرانی و اسلامی موزه بریتانیا، درباره اهمیت این نمایشگاه به بی بی سی گفت:"به نظر من درحال حاضر اهمیت هر نمایشگاهی درباره ایران بسیار زیاد است. به این دلیل که توجه زیادی درباره فرهنگ و هنر ایران در غرب وجود ندارد. از لحاظ تاریخی غرب خیلی بیشتر به طرف نمایشگاه هایی که درباره رم و یونان هستند می روند و یا حتی درباره فرهنگ و هنر عثمانی."

او افزود: "کمتر چیزی درباره ایران وجود دارد و ما به عنوان یک ایرانی باید سعی کنیم فرهنگ خودمان را در دنیا پخش کنیم و اینکه امکان برگزاری چنین نمایشگاهی را داریم بسیار عالی است. اگر شما به اشیای صفوی نگاه کنید همپای اشیای عثمانی و یا مغول های هند است ولی آنها در دنیا توجه خیلی بیشتری نسبت به هنر صفوی می بینند."


نمایشگاه "شاه عباس، بازسازی ایران" با همکاری موزه بریتانیا با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و موزه ملی ایران برگزار شده است.


شیلا کنبی، برگزار کننده نمایشگاه و کارشناس هنر دوران صفوی درباره گردآوری اشیای به نمایش درآمده در نمایشگاه شاه عباس می گوید:"در حدود یک سوم اشیایی که در این نمایشگاه به نمایش درآمده اند از موزه ملی ایران قرض گرفته شده اند و موزه ملی ایران طرف اصلی برنامه ریزی و سازماندهی این نمایشگاه در ایران بود. ما اشیایی از مجموعه دائمی موزه بریتانیا هم داریم و بقیه اشیا را نیز از مجموعه دارهای خصوصی و عمومی در آمریکا و اروپا گرد آوری کردیم."

بخش اعظم این نمایشگاه تحقیقات و کاوش هایی است که اهمیت و میراثی را که از شاه عباس به عنوان یکی از شاهان صفوی به جا مانده نشان می دهد و می توان گفت به نوعی فرصت ویژه ای برای شناخت اهمیت دوره صفوی و سهم شاه عباس در ساختن ایران مدرن است.

وستا کرتیس درباره اشیای به نمایش درآمده در این موزه می گوید:"اشیای بسیار زیبایی مثل فرش هایی که از موزه فرش تهران و موزه ملی ایران آمده اند. پارچه های نفیس و ظروف چینی بسیار عالی از اردبیل، تابلوهای مینیاتور و خوشنویسی و بسیاری از اشیای نفیسی که فقط در موزه های ایران موجود است. در ضمن از موزه کلیسای وانک اصفهان هم اشیایی آورده ایم."

شیلا کنبی نیز درباره روند تبادلات فرهنگی بین ایران و بریتانیا می گوید:"هم مقامات ایران و هم بریتانیا ما را تشویق کردند که تبادلات فرهنگی با هم داشته باشیم. برای برگزاری این نمایشگاه روندی طولانی را پشت سر گذاشتیم. اصولا مقامات در تمام این دوره بدون توجه به اتفاقاتی که رخ داد ما را به برپا کردن این نمایشگاه تشویق کردند. و ما امیدواریم که درآینده بتوانیم از اینجا هم به ایران چیزهایی بفرستیم. این تبادل است و من فکر می کنم برای هر دو طرف خوب باشد."


نمایشگاه شاه عباس سومین نمایشگاه از چهار نمایشگاهی است که موزه بریتانیا در لندن در ماه های اخیر به نمایش گذاشت. محوریت اصلی این نمایشگاه ها پادشاهان و یا حاکمانی هستند که جهان را تغییر دادند.


دو نمایشگاه پیشین حاکمانی از چین و روم بودند و بعد از شاه عباس هم نمایشگاهی از یک حکمران مکزیکی برگزار خواهد شد.

این هم از ورقی از تاریخ پر افتخار ایران در دوران اسلامی محسوب می شود دورانی که ما هم اکنون به معماری آن و امنیت آن افتخار می کنیم واز آثار تاریخی آن نیز در دنیا با شکوه خاصی نام برده می شود.

امیدواریم که سرلوحه کارهای ما نیز قرار گیرد ، البته نه همه آن بلکه بخشهایی.




واژه کلیدی :شاه عباس




نویسنده : reza gilany ; ساعت ٤:۱٧ ‎ب.ظ روز ٢۱ اسفند ۱۳۸٧

منشور کوروش پس از ۳۷ سال به ایران می رود

منشور کوروش که نخستین منشور حقوق بشر جهان است، ‌اردیبهشت ‌سال آینده خورشیدی برای نمایش دوباره در ایران از موزه بریتانیا به تهران منتقل می شود.

به گفته مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران، این منشور به مدت چند ماه در موزه ملی ایران به نمایش درخواهد آمد.

منشور کوروش کبیر دربخش ایران باستان در موزه بریتانیا نگهداری می شود اما اخیرا در جریان برگزاری نمایشگاه تمدن بابل در این موزه، منشور کوروش در کنار مجموعه آثار این نمایشگاه پربازدید کننده به نمایش در آمده است.

استوانه کوروش در سال ۱۲۸۵ خورشیدی توسط هرمز رسام، باستان شناس بریتانیایی اصل آسوری تبار، در شهر باستانی بـابـل در بین‌النهرین کشف شد

لوح کوروش تنها یک بار در جریان جشن‌های ۲۵۰۰ ساله برای نمایش در ایران از موزه بریتا‌نیا خارج شد. آن زمان یعنی در سال ۱۳۵۰ خورشیدی، منشور را ۵ هزار پوند بیمه کردند و شی یاد شده تنها به مدت ۱۰ روز در ایران و در موزه برج آزادی تهران به نمایش در آمد.

یک کپی از منشور کوروش به عنوان کهن‌ترین فرمانِ شناخته‌شده تفاهم و همزیستی ملت‌ها در ساختمان سازمان ملل متحد در نیویورک نگهداری می‌شود. این استوانه در فضای بین تالار اصلی شورای امنیت و تالار قیمومت قرار دارد.

تلاش برای بازگشت دوباره منشور کوروش به ایران

در جریان برگزاری نمایشگاه "امپراتوری فراموش شده: جهان هخامنشی" در دی ماه سال ۱۳۸۳ اعلام شده که موزه بریتانیا منشور کوروش را در مقابل بیش از ۵۰ شی تاریخی که برای نمایشگاه جهان هخامنشی از موزه ملی ایران امانت گرفته بود، به ایران امانت می دهد.

منشور کوروش ۳۷ سال پیش در جریان جشن‌های ۲۵۰۰ ساله برای نمایش در ایران از موزه بریتا‌نیا خارج شد

استوانه کوروش در سال ۱۲۸۵ خورشیدی توسط هرمز رسام، باستان شناس بریتانیایی اصل آسوری تبار، در معبد بزرگ اِسَـگیلَـه (نیایشگاه مَـردوک، خدای بزرگ بابلی) در شهر باستانی بـابـل در بین‌النهرین کشف شد.

این استوانه ۲۳ سانتی‌متر طول و ۱۱ سانتی‌متر عرض دارد و دور تا دور آن در حدود ۴۰ خط به زبان آکادی و به خط میخی بابلی نوشته شده‌است.

گمان نخستین باستان شناسان این بود که این لوح توسط یکی از پادشاهان بابلی نگاشته شده است. اما پس از بررسی خط شناسان مشخص شد که این استوانه در سال ۵۳۸ پیش از میلاد به هنگام ورود سپاه ایران به بابل و فتح ای شهر به فرمان کوروش کبیر بنیان‌گذار پادشاهی ایران و آغازگر سلسله هخامنشیان نوشته شده است.

ترجمه و انتشار متن این استوانه گلی نشان داد آن چه از خاک بابل کشف شد،"نخستین منشور جهانی حقوق بشر" است.

به همین مناسبت در سال ۱۳۴۸ در گردهمایی حقوق دانان سراسر جهان که در کنار آرامگاه کوروش برگزار شد، او را نخستین بنیانگذار حقوق بشر نامیدند.

استوانه کوروش به شدت آسیب‌ دیده است، بسیاری از سطرهای آن از بین رفته یا بر اثر فرسودگی بیش از اندازه قابل خواندن نیست.

بازتاب احترام به اقوام و ادیان در منشور کوروش

نوشته‌های بخش‌های آسیب‌دیده را تنها با توجه به اندازه فضای خالی و برخی حروف باقی مانده در آن می‌توان تا حدودی بازسازی کرد که در این بازسازی احتمال اشتباه‌هایی وجود دارد.

علاوه بر از آنجا که در خوانش و ترجمه نوشته‌های بابلی، هنوز اتفاق نظر وجود ندارد، متن منشور کوروش در ترجمه‌های گوناگون تفاوت دارد با این وجود محتوای اصلی آن که در بردارنده احترام به اقوام و ادیان و مذاهب گوناگون است از سوی همه باستان شناسان تایید می شود.

بر اساس نوشته های این منشور، کوروش کبیر، پس از تسخیر بابل، در این شهر تاجگذاری کرد و اعلام عفو عمومی داد.

کوروش برای جلب نظرمردم بین‌النهرین، مردوک که کهن‌ترین خدای بابل بود را به رسمیت شناخت.

او بر اساس اسناد تاریخی در جریان فتح بابل هیچ گروه انسانی را به بردگی نگرفت و سپاهیانش را از تجاوز به مال و جان رعایا بازداشت.

کوروش تمامی کسانی را که به اسارت به بابل آورده شده بودند گرد هم آورد و منزلگاه آنها را به ایشان بازگرداند. کوروش همچنین قوم یهود را نیز از اسارت در بابل آزاد کرد.

به فرمان کوروش، شرح وقایع و دستورات وی روی یک لوح استوانه‌ای سفالین نگاشته شد به عنوان سنگ بنای یادبودی در پایه‌های شهر بابل قرار گرفت.

با آوردن منشور کوروش کبیر به ایران همه مردم می توانند از نزدیک آن را ببینند و شاید این سبب شود که با تداعی برخی مطالب به سراغ منشور کوروش برویم و یک بار دیگر نیز با خواندن آن پی به هویت خود ببریم و به ایرانی بودن خود افتخار کنیم .




واژه کلیدی :منشور کوروش




نویسنده : reza gilany ; ساعت ٤:۱۳ ‎ب.ظ روز ٢۱ اسفند ۱۳۸٧

مردان مسلح روزنامه نگار افغان را کشتند

جاوید احمد، پس از رهایی از زندان بگرام

مردان مسلح ناشناس، یک روزنامه نگار افغان را در شهر قندهار، در جنوب افغانستان به ضرب گلوله کشته اند.

مقامات می گویند، جاوید احمد، روزنامه نگار افغان که با یک تلویزیون کانادایی کار می کرد، در مرکز شهر قندهار مورد حمله قرار گرفت.

هنوز مسئولیت این حمله را هیچ گروهی برعهده نگرفته است. مسئولان امنیتی می گویند در مورد چگونگی این حادثه و عاملان آن تحقیق می کنند.

به گفته شاهدان عینی، آقای احمد در محلی مورد تیراندازی قرار گرفت که بسیاری از ساختمان های دولتی، از جمله دفتر امنیت ملی و شورای ولایتی قندهار در نزدیک آن واقع شده است.

جاوید احمد، حدود یک و نیم سال پیش از سوی نیروهای آمریکایی به اتهام همکاری با گروه طالبان بازداشت شده و حدود یازده ماه را در بازداشتگاه آمریکاییان در پایگاه هوایی بگرام سپری کرده بود.

این روزنامه نگار 23 ساله، پس از رهایی از زندان آمریکاییان به رسانه ها گفت که در بازداشتگاه بگرام، با او به شدت بدرفتاری شده است.

یکی از خویشان جاوید احمد به بی بی سی گفت که او اخیرا تلفن های تهدیدآمیز دریافت می کرد، اما او افزود که آقای احمد با هیچ کسی دشمنی شخصی نداشت.




واژه کلیدی :خبرنگار و واژه کلیدی :روزنامه نگار و واژه کلیدی :مردان مسلح



 

نویسنده : reza gilany ; ساعت ۳:٥۸ ‎ب.ظ روز ٢۱ اسفند ۱۳۸٧

رسانه های عمده آمریکا و بریتانیا خواستار علنی شدن اتهامات صابری

رکسانا صابری

خانم صابری در طول شش سال اقامت در ایران به عنوان خبرنگار آزاد با ان پی آر و بی بی سی کار کرد

رسانه های عمده آمریکا و بریتانیا روز سه شنبه از ایران خواسته اند که اتهامات وارده به رکسانا صابری گزارشگر ایرانی-آمریکایی که از روز 31 ژانویه تحت بازداشت بوده است را علنی کند.

به علاوه این سازمان ها خواستار آن شدند تا اجازه بازدید از خانم صابری توسط یک سازمان بین المللی داده شود.

بی بی سی، "ان پی آر" (رادیوی ملی آمریکا)، شبکه خبری اِی بی سی، پی بی اس (تلویزیون نیمه دولتی آمریکا)، وال استریت ژورنال، کانال خبری فاکس و "فیچر استوری نیوز" در بیانیه ای خواستار آزادی خانم صابری شدند.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا نیز هفته پیش خواستار آزادی خانم صابری، 31 ساله، شده بود.

رؤسا و سردبیران این هفت سازمان خبری در بیانیه روز سه شنبه نوشتند: "ما عمیقا نگران وضعیت سلامتی و محرومیت او از حقوقش هستیم و تا زمانی که موفق نشویم، تلاش خود را برای اقدامی در این زمینه ادامه خواهیم داد."

به گزارش خبرگزاری رویتر "کمیته حفاظت از خبرنگاران" که در نیویورک مستقر است نیز روز دوشنبه از ایران خواسته بود توضیح دهد چرا خانم صابری را دستگیر کرده است.

گزارش ها حاکیست که خانم صابری در وضعیت جسمی مناسبی به سر می برد اما حال روحی او خوب نیست.

پدر رکسانا صابری این توضیحات را دو روز قبل، پس از نخستین دیدار عبدالصمد خرمشاهی وکیل او با دخترش در روز یکشنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس ارائه کرد و به علاوه گفت که تا زمان این دیدار خانواده رکسانا نمی دانستند که آیا او زنده است یا نه.

دولت ایران که چند روز قبل گفت خانم صابری به زودی آزاد خواهد شد، علت بازداشت او را ادامه فعالیت مطبوعاتی او در ایران پس از لغو مجوز خبرنگاری اش در این کشور عنوان کرده است. پدر رکسانا صابری گفته است که دخترش به دلیل "خریداری شراب" بازداشت شده است اما آن را یک بهانه دانست.

رکسانا صابری که در داکوتای شمالی از پدری ایران و مادری ژاپنی متولد شده است شش سال قبل برای فعالیت های خبری به ایران رفت و با مجوز دولت ایران برای رسانه هایی مانند رادیوی عمومی ملی آمریکا (ان پی آر) و بی بی سی مشغول به کار شد.

شبکه ان پی آر تایید کرده است که مجوز فعالیت خبری خانم صابری از حدود یک سال پیش تمدید نشد، اما این سازمان در سایت اینترنتی خود نوشته که در طول این یک سال "انتشار اخبار کوتاه در مواردی نادر از سوی این خبرنگار با ممانعت دولت ایران مواجه نشد".

رکسانا صابری که در سال ۱۹۹۷ به عنوان دختر شایسته ایالت داکوتای شمالی انتخاب شده بود، پیش از بازداشت در حال مطالعه برای تکمیل تحصیلات خود در رشته مطالعات ایران و روابط بین المللی (در سطح فوق لیسانس) و همچنین نوشتن کتابی درباره ایران بود.




واژه کلیدی :صابری و واژه کلیدی :خبرنگار و واژه کلیدی :رکسانا



 

نویسنده : reza gilany ; ساعت ۳:٥٥ ‎ب.ظ روز ٢۱ اسفند ۱۳۸٧

چرا نوجوانان تا دیر وقت بیدار می مانند

لازم نیست به پدر و مادر یک نوجوان یادآوری کرد که فرزندش شب ها دیر می خوابد و همچنین دوست دارد زیاد بخوابد. اما آیا برای این موضوع دلیل زیست شناختی وجود دارد؟

ظهر است و نوجوان با صورت پر از جوش از اتاقی که در آن خوابیده بوده، بیرون می آید. این تصویر برای خیلی از خانواده ها آشناست. تا کنون تقریبا همه فکر می کرده اند که نوجوان از روی لجبازی با بزرگترها دیر می خوابد یا چون تنبل است زیادتر از حد متعارف خوابیده است.

اما اکنون محققان بر این باورند که ممکن است خواب زیاد افراد 10 تا بیست سال (مثلا حدود 9 ساعت)، و همین طور شب زنده داری آنها دلیل زیست شناختی داشته باشد.

آزمایش هایی که توسط پرفسور راسل فاستر، از روسای کالج براسنوز دانشگاه آکسفورد در انگلستان، انجام شده، نشان می دهد دانشجویان در ساعات بعد از ظهر بهتر درس می خوانند چون ساعت بدن آنها - احتمالا به خاطر ترشح هورمون ها - طوری برنامه ریزی شده است که دو ساعت دیرتر از دیگر گروه های سنی کاملا هشیار و فعال می شود.

پرفسور فاستر می گوید: "بدن نوجوانان به لحاظ زیستی طوری برنامه ریزی شده است که در ساعات دیرتر شب بخوابند و روز بعد دیرتر بیدار شوند. البته می توان رفتارهای بدتری را هم قید کرد اما هر رفتاری که از آنها سر بزند از روی تنبلی نیست."

او معتقد است که اگر کار مدارس و کلاس های درس یک ساعت دیرتر شروع شود و درس های سخت تر در ساعات دیرتر بعد از ظهر تدریس شود، میزان غیبت از مدرسه و همچنین افسردگی نوجوانان کمتر می شود.

اما این به آن معنا نیست که نوجوانان اجازه داشته باشند هر ساعتی که خواستند بیدار شوند یا بخوابند.

پرفسور فاستر گفت: "نوجوانان و والدین آنها باید احساس مسئولیت کنند و بدانند که برای داشتن بهترین فعالیت ذهنی، نوجوان نیاز به هشت تا 9 ساعت خواب شبانه دارد. آنها باید با توجه به این موضوع ساعت شماته دار را طوری تنظیم کنند که نوجوان بعد از هشت تا 9 ساعت خواب به موقع برای آماده شدن و رفتن به مدرسه از خواب بیدار شود."

او می می افزاید: "نوجوان قبل از خواب باید فرصت داشته باشد که مشغله ذهنی خود را به تدریج کم و کمتر کند نه این که تا آخرین لحظه که بیدار است پای تلویزیون و بازی های کامپیوتری نشسته باشد."

سال های بحرانی

چرا نوجوانان با بقیه ما فرق می کنند؟

محققان می گویند نوجوان نباید تا آخرین لحظه ای که بیدار است سرگرم تماشای تلویزیون یا بازی کامپیوتری باشد

 

نیل استنلی، محقق در زمینه خواب در دانشگاه ایست انگلیا در انگلستان، می گوید: "در بدن نوجوان مکانیزمی فعال می شود که به او می گوید خوابش تکمیل نشده و به خواب بیشتری نیاز دارد؛ همزمان ساعت خواب او هم تغییر کرده و به همین دلیل او دوست دارد شب ها دیر بخوابد و صبح ها هم دیر بیدار شود."

آقای استنلی می گوید: "با این که ما به این موضوع واقفیم دلیلش را نمی دانیم. به احتمال زیاد تکامل در این پدیده نقش داشته است."

پدیده زیاد خوابیدن و دیر خوابیدن نوجوانان ممکن است با سال های "بحرانی" بلوغ مرتبط باشد - بدن او متحول شده، نگران امتحانات مدرسه است، در حال وارد شدن به دوره بزرگسالی است و مجبور است بدون حمایت عاطفی زندگی اجتماعی داشته باشد.

این محقق بریتانیایی می گوید: "اگر خواب برای حافظه و یادگیری، کنار آمدن با مسائل عاطفی و بازسازی و ترمیم بدن و ذهن لازم است، پس نوجوان حق دارد که زیاد بخوابد چون به میزان زیادی با تمام این مسائل مواجه است. البته آنچه گفته شد نمی تواند علت نیاز آنها به دیر خوابیدن را توجیه کند."

بعد از سن بیست سالگی و با بالا رفتن سن، خواب سبک تر می شود اما ساعات خواب ما تقریبا یکسان باقی می ماند.

جیم هورن، مدیر مرکز تحقیق در باره خواب در دانشگاه لافبرای انگلستان می گوید که خواب فقط به علوم زیست شناختی مربوط نمی شود. به غیر از ساعت بدن عوامل زیاد دیگری باعث می شود که خواب نوجوان از الگویی خاص پیروی کند.

او می گوید: "در سنین بلوغ، مغز انسان از نو سازماندهی می شود و خواب به مغز این فرصت را می دهد که خود را شناسایی کند."

دیر خوابیدن نوجوان همچنین ممکن است دلایل اجتماعی داشته باشد؛ نوجوان می خواهد دیرتر از والدینش بخوابد یا تا دیر وقت با دوستان خود معاشرت کند.




واژه کلیدی :خواب و واژه کلیدی :نوجوانان و واژه کلیدی :بیداری و واژه کلیدی :پرفسور واستر




نویسنده : reza gilany ; ساعت ۳:۳٦ ‎ب.ظ روز ٢۱ اسفند ۱۳۸٧

کورش» (در متن بابلی : «کو - رَ - آش»)، شاه جهان، شاه بزرگ، شاه توانمند، شاه «بـابـِل»(با - بی - لیم)، شاه «سـومـر»(شو- مـِ - ری) و «اَکـَّد»(اَ‌ک - کـ َ- دی - ای)، ...

2. ... همه ی جهان.

(از این جا تا پایان سطر نوزدهم، نه از زبان کورش، بلکه به روایت ناظری ناشناخته که می تواند نظر اهالی و بزرگان بابل باشد، بازگو می شود.)

3. ... مرد ناشایستی به فرمانروایی کشورش رسیده بود.

4. او آیین های کهن را از میان برد و چیزهای ساختگی به جای آن گذاشت.

5. معبدی بَدلی از نیایشگاه «اِسَـگیلَـه»(اِ- سَگ - ایلَـه) برای شهر «اور»(او - ریم) و دیگر شهرها ساخت.

(«اِسَـگیـلَـه / اِزاگیلا» نام نیایشگاه بزرگ «مردوک» یا خدای بزرگ است. این نام شباهت فراوانی با نام نیایشگاه ایرانی «اِزَگین» در «اَرَتـَه» دارد که در حماسه ی سومری «اِنمِـرکار و فرمانروای اَرَته» بازگو شده است. آقای «جهانشاه درخشانی» در «آریاییان، مردم کاشی و دیگر ایرانیان»(تهران، 1382، ص 507)، «اِزَگین» را به معنای «سنگ لاجورد» می داند. از سوی دیگر «کاسیان» نیز رنگ آبی را رنگ خداوند به شمار می آوردند و «کاشـّو / کاسـّو»، نام خدای بزرگ آنان به معنای «رنگ آبی» است. امروزه همچنان واژه ی «کاس» برای رنگ آبی در گویش های محلی بکار می رود. برای نمونه در گیلان، مردان با چشم آبی را «کاس آقا» خطاب می کنند. همچنین برای آگاهی از پیوند اَرَتـَه با نواحی باستانی ِحاشیه ی هلیل رود در جنوب جیرفت بنگرید به : مجیدزاده، یوسف، جیرفت کهن ترین تمدن شرق، تهران، 1382)

6. او کار ناشایست قربانی کردن را رواج داد که پیش از آن نبود ... هر روز کارهایی ناپسند می کرد، خشونت و بد‌کرداری.

7. او کارهای ... روزمره را دشوار ساخت. او با مقررات نامناسب در زنـدگی مـردم دخالت می کرد. اندوه و غم را در شهرها پراکند. او از پرستش «مَـردوک»(اَمَـر - اوتو) خدای بزرگ روی برگرداند.

(گمان می رود نام «مردوک» با واژه ی آریایی و اوستایی «اَمِـرِتات» به معنای «جاودانگی / بی مرگی» در پیوند باشد. اما ویژگی های دیگر مردوک شباهت هایی با «اهورامزدا» دارد و همچون او در سیاره ی «مشتری» متجلی می شده است. همان گونه که مردوک را با نام «اَمَـر - اوتو‌» می شناخته اند؛ از او با نام آریایی و کاسی ِ«شوگورو» نیز یاد می کرده‌اند که به معنای «بزرگ ترین سرور» بوده و با معنای اهورامزدا (سرور دانا / سرور خردمند) در پیوند است)

8. او مردم را به سختی معاش دچار کرد. هر روز به شیوه ای ساکنان شهر را آزار می داد. او با کارهای خشن ِخود مردم را نابود می کرد ... همه ی مردم را.

9. از ناله و دادخواهی مردم، «اِنلیل / ایـلـّیل» خدای بزرگ (= مردوک) ناراحت شد ... دیگر ایزدان آن سرزمین را ترک کرده بودند.

(منظور آبادانی و فراوانی و آرامش)

10. مردم از خدای بزرگ می خواستند تا به وضع همه ی باشندگان روی زمین که زندگی و کاشانه ی شان رو به ویرانی می رفت، توجه کند. مردوک خدای بزرگ اراده کرد تا ایزدان به «بابـِل» بازگردند.

11. ساکنان سرزمین «سومِـر» و «اَکـَّد» مانند مردگان شده بودند. مردوک به سوی آنان متوجه شد و بر آنان رحمت آورد.

12. مردوک به دنبال فرمانروایی دادگر در سراسر همه ی کشورها به جستجو پرداخت. به جستجوی شاهی خوب که او را یاری دهد. آنگاه او نام «کورش» پادشاه «اَنـْشان»(اَن - شـَ - اَن) را برخواند. از او به نام پادشاه جهان یاد کرد.

13. او تمام سرزمین «گوتی»(کو - تی - ای) را به فرمانبرداری کورش درآورد. همچنین همه ی مردمان «ماد»(اوم - مـان مَـن - دَه) را. کـورش با هر «سیاه سر» (همه ی انـسان ها) دادگرانه رفتار کرد.

(در تداول، نام ِبابلی «اومان منده» را با «ماد» برابر می دانند. اما به نظر می آید که این نام بر همه یا یکی از اقوام آریایی که در هزاره ی دوم پیش از میلاد به میان دورود مهاجرت کرده‌ بوده اند؛ اطلاق می شده است.)

14. کورش با راستی و عدالت کشور را اداره می کرد. مردوک، خدای بزرگ، با شادی از کردار نیک و اندیشه ی نیکِ این پشتیبان ِمردم خرسند بود.

15. او کورش را برانگیخت تا راه بابل را در پیش گیرد؛ در حالی که خودش همچون یاوری راستین دوشادوش او گام برمی داشت.

(ممکن است منظور دیده شدن سیاره ی مشتری بوده باشد. در باورهای ایرانی، سیاره ی مشتری نماد آسمانی ِ«اهورامزدا / مردوک» بوده است. نک به : بارتل ل. واندروردن، پیدایش دانش نجوم، ترجمه ی همایون صنعتی زاده، 1372. او حتی منظور از «سپاه پر شمار او» را نیز ستارگان آسمان می داند.)

16. لشکر پر شمار او که همچون آب رودخانه ای شمارش ناپذیر بود، آراسته به انواع جنگ افزارها در کنار او ره می سپردند.

17. مردوک مقدر کرد تا کورش بدون جنگ و خونریزی به شهر بابل وارد شود. او بابل را از هر بلایی ایمن داشت. او «نـَبـونـید»(نـَ - بو - نـ َ- اید) شاه را به دست کورش سپرد.

18. مردم بابل، سراسر سرزمین سومر و اَکـَّد و همه ی فرمانروایان محلی فرمان کورش را پذیرفتند. از پادشاهی او شادمان شدند و با چهره های درخشان او را بوسیدند.

19. مردم سروری را شادباش گفتند که به یاری او از چنگال مرگ و غم رهایی یافتند و به زندگی بازگشتند. همه ی ایزدان او را ستودند و نامش را گرامی داشتند.

20. منم «کورش»، شاه جهان، شاه بزرگ، شاه توانمند، شاه بابـِل، شاه سومر و اَکـَّد، شاه چهار گوشه ی جهان.

(از این جا روایت به صیغه ی اول شخص و از زبان کورش بازگو می شود. استرابو نقل می کند که «کورش» نامی است که او پس از پادشاهی و با الهام از رود «کـُر» در جنوب پاسارگاد بر خود نهاد. پیش از این ، نام او «اَگـرَداتوس»(Agradatus) (اَگـرَداد / اَگـراداد) بوده است. نک به : جغرافیای استرابو، ترجمه ی هـ. صنعتی زاده، 1382، ص. 319)

21. پسر «کمبوجیه»(کـ َ- اَم - بو - زی - یَه)، شاه بزرگ، شاه «اَنـْشان»، نـوه ی «کـورش»(کـورش یکم)، شاه بزرگ، شاه اَنشان، نبیره ی «چیش پیش» (شی - ایش - بی - ایش)، شاه بزرگ، شاه اَنشان.

22. از دودمانی ‌کـه ‌همیشه شاه بوده اند و فرمانروایی اش را «بـِل / بعل» (بـ ِ- لو) (خداوند / = مردوک) و «نـَبـو»(نـ َ- بو) گرامی می دارند و با خرسندی قلبی پادشاهی او را خواهانند. آنگاه که بدون جنگ و پیکار وارد بابل شدم؛

(«نـَبو» ایزد نویسندگی و دبیری بوده، و نیایشگاه او به نام «اِزیدَه» خوانده می شده است. ورود کورش «بدون جنگ و پیکار» به بابل، نه تنها در گزارش او، بلکه در متون بابلی همچون «سالنامه ی نبونید» و نیز در «تواریخ هرودوت»(کتاب یکم) تایید شده است. برای آگاهی از سالنامه ی نبونید نگاه کنید به : Hinnz, W., Darios und die Perser, I, 1976, p. 106.)

23. همه ی مردم گام های مرا با شادمانی پذیرفتند. در بارگاه پادشاهان بابل بر تخت شهریاری نشستم. مَردوک دل های پاک مردم بابل را متوجه من کرد، زیرا من او را ارجمند و گرامی داشتم.

(پذیرش کورش توسط مردم، در «کورش نامه / سیروپدی»(Curou Paideia) نوشته ی گزنفون نیز تایید شده است. گزنفون اظهار می دارد که مردمان همه ی کشورها با رضایت خودشان پادشاهی و اقتدار کورش را پذیرفته بودند (سیروپدی، کتاب یکم))

24. ارتش بزرگ من به صلح و آرامی وارد بابل شد. نگذاشتم رنج و آزاری به مردم این شهر و این سرزمین وارد آید.

25. وضع داخلی بابل و جایگاه های مقدسش قلب مرا تکان داد ... من برای صلح کوشیدم. نـَبونید، مردم درمانده ی بابل را به بردگی کشیده بود، کاری که در خور شأن آنان نبود.

26. من برده داری را برانداختم. به بدبختی های آنان پایان بخشیدم. فرمان دادم که همه ی مردم در پرستش خدای خود آزاد باشند و آنان را نیازارند. فرمان دادم که هیچ کس اهالی شهر را از هستی ساقط نکند. مردوک از کردار نیک من خشنود شد.

27. او بر من، کورش، که ستایشگر او هستم، بر پسر من «کمبوجیه» و همچنین بر همه ی سپاهیان من،

28. برکت و مهربانی اش را ارزانی داشت. ما همگی شادمانه و در صلح و آشتی مقام بلندش را ستودیم. به فرمان مَردوک همه ی شاهانی که بر اورنگ پادشاهی نشسته اند؛

29. و همه ی پادشاهان سرزمین های جهان، از «دریای بالا» تا «دریای پایین»(دریای مدیترانه تا دریای فارس)، همه ی مردم سرزمین های دوردست، همه ی پادشاهان «آموری»(اَ - مور - ری - ای)، همه ی چادرنشینان،

30. مـرا خراج گذاردند و در بابل بر من بوسه زدند. از ... تا «آشـور» (اَش - شور) و «شوش» (شو - شَن)

31. من شهرهای «آگادِه»(اَ - گـَ - دِه)، «اِشنونا»(اِش - نو - نَک)، «زَمبان»(زَ - اَم - بـَ - اَن)، «مِتورنو»(مـِ - تور - نو)، «دیر»(دِ - ایر)، سرزمین «گوتیان» و شهرهای کهن آن سوی «دجله»(ای - دیک - لَت) که ویران شده بود را از نو ساختم.

32. فرمان دادم تمام نیایشگاه هایی که بسته شده بود را بگشایند. همه ی خدایان این نیایشگاه ها را به جاهای خود بازگرداندم. همه ی مردمانی که پراکنده و آواره شده بودند را به جایگاه های خود برگرداندم. خانه های ویران آنان را آباد کردم. همه ی مردم را به همبستگی فرا خواندم.

(با این که هیچ دلیل قاطعی در زرتشتی بودن ِکورش بزرگ در دست نیست؛ اما او همچون زرتشت به این باور کهن ایرانی پایبند بوده است که هر کس در پرستش خدای خود و انتخاب دین خود آزاد است. افسوس که موبدان زرتشتی ِعصر ساسانی با سختگیری‌ و خشونت های بی شمار و اعمال سلیقه های شخصی در تحریف آیین زرتشت، به این دستاورد با ارزش فرهنگ ایرانی آسیب زدند.)

33. هم چنین پیکره ی خدایان سومر و اَکـَّد را که نـَبونید بدون واهمه از خدای بزرگ به بابل آورده بود؛ به خشنودی مَردوک به شادی و خرمی،

34. به نیایشگاه های خودشان بازگرداندم، بشود که دل ها شاد گردد. بشود، خدایانی که آنان را به جایگاه های مقدس نخستین شان بازگرداندم،

(گشایش و بازسازی نیایشگاه ها به فرمان کورش، دست کم در یک متن دیگر شناخته شده است. بر این لوح چهار سطری که از «اَرَخ» در میان دورود کشف شده، آمده است : «منم کورش، پسر کمبوجیه، شاه توانمند، آن که «اِسَگیلَه» و «اِزیدَه» را باز ساخت.» برای آگاهی بیشتر نگاه کنید به صفحه ی 156 مقاله ی W. Eilers در کتاب شناسی)

35. هر روز در پیشگاه خدای بزرگ برایم خواستار زندگانی بلند باشند. بشود که سخنان پر برکت و نیک خواهانه برایم بیابند. بشود که آنان به خدای من مَردوک بگویند: «به کورش شاه، پادشاهی که تو را گرامی می دارد و پسرش کمبوجیه جایگاهی در سرای سپند ارزانی دار.»

(در باورهای ایرانی، «سرای سپند» یا «اَنَـغْـرَه رَئـُچَـنـْگـْه» (اَنـَغران / اَنارام) به معنای «روشنایی ِبی پایان و جایگاه خدای بزرگ یا اهورامزدا و بهشت برین است.)

36. بی گمان در روزهای سازندگی، همگی ِمردم بابل، پادشاه را گرامی داشتند و من برای همه ی مردم جامعه ای آرام فراهم ساختم.

(صلح و آرامش را به تمامی مردم اعطا کردم) ...

37. … غاز، دو اردک، ده کبوتر. برای غازها، اردک ها و کبوتران …

(از سطر 37 تا 45 بخش نویافته ای است که در مقاله ی «درباره ی منشور کورش» به آن اشاره شد. این نُه سطر دنباله ی بلافصل سطرهای پیشین نیست.)

38. ... باروی بزرگ شهر بابل بنام «ایمگور - اِنلیل»(ایم - گور - اِن - لیل) را استوار گردانیدم ...

39. ... دیوار آجری خندق شهر را،

40. ... که هیچ یک از شاهان پیشین با بردگان ِبه بیگاری گرفته شده به پایان نرسانیده بودند؛

41. ... به انجام رسانیدم.

42. دروازه هایی بزرگ برای آن ها گذاشتم با درهایی از چوب «سِدر» و روکشی از مفرغ ...

43. ... کتیبه ای از پادشاهی پیش از من بنام «آشور بانیپال»(آش - شور - با - نی - اَپ - لی)




واژه کلیدی :کوروش کبیر و واژه کلیدی :ارت و واژه کلیدی :اهورامزدا و واژه کلیدی :هخامنشی




نویسنده : reza gilany ; ساعت ۱٢:٢۳ ‎ب.ظ روز ٢٠ اسفند ۱۳۸٧

جیرفت این شهر درختان بلند   این شهر مردمان خوب  تا هست در تو شادی باد 

جیرفت ای شهر شور و هلیل    چشمان مردمانت همیشه از اشک شوق مملو باد

جیرفت ای شهر فسانه های خاموش شده در دل خاک، از خاک برون آورمت .

گرچه می خواهند که خاموش بمانی ولی، اینجا فسانه ها را با طلا قاب می کنند.

جیرفت ! سکوت هرگز اشتباه نمی کند.

دوستان عزیزم ، همشهریان خوبم ، سلام ، سلامی به گرمای تفت دیده تل سیاه و سلامی به زلالی آبهای نیلگون دریاچه سد هلیل رود.

عزیزانم از این پس در این صفحه خبرها و گزارشهایی را مشاهده خواهید کرد که امیدوارم با نظراتی که می دهید این حقیر را در راهی که انتخاب کرده ام و همانان اطلاع رسانی است همراهی کنید. دست شما عزیزان را که بوی جیرفت می دهد را می بوسم.




واژه کلیدی :جیرفت و واژه کلیدی :هلیل رود و واژه کلیدی :درختان و واژه کلیدی :جیرفت سی تی




نویسنده : پرشین بلاگ ; ساعت ۱٢:۱٧ ‎ب.ظ روز ٢٠ اسفند ۱۳۸٧

بنام خدا

كاربر گرامي

با سلام و احترام

پيوستن شما را به خانواده بزرگ وبلاگنويسان فارسي خوش آمد ميگوييم.
شما ميتوانيد براي آشنايي بيشتر با خدمات سايت به آدرس هاي زير مراجعه كنيد:

http://help.persianblog.ir براي راهنمايي و آموزش
http://news.persianblog.ir اخبار سايت براي اطلاع از
http://fans.persianblog.ir براي همكاري داوطلبانه در وبلاگستان
http://persianblog.ir/ourteam.aspx اسامي و لينك وبلاگ هاي تيم مديران سايت

در صورت بروز هر گونه مشكل در استفاده از خدمات سايت ميتوانيد با پست الكترونيكي :
support[at]persianblog.ir

و در صورت مشاهده تخلف با آدرس الكترونيكي
abuse[at]persianblog.ir
تماس حاصل فرماييد.

همچنين پيشنهاد ميكنيم با عضويت در جامعه مجازي ماي پرديس از خدمات اين سايت ارزشمند استفاده كنيد:
http://mypardis.com


با تشكر

مدير گروه سايتهاي پرشين بلاگ
مهدي بوترابي

http://ariagostar.com